radio bruno - de start
Op 8 april 2024 liet ik een ballonnetje los bij Rudi Moesen. Rudi is in Limburg gekend als tv-maker bij TV Limburg, maar werkt daarnaast ook nog enkele dagen per week voor Group Bruno. Hij doet er de marketing en communicatie. Rudi heeft ook nog eens een radioverleden bij Radio 2 Limburg. De mediawereld is klein en zeker de Limburgse. ;-) Natuurlijk kende en volgde ik Rudi al enkele jaren. En in de Bruno Foodcorner in mijn thuishaven Peer ging/ga ik natuurlijk ook regelmatig een pasta, pizza of broodje halen. Wie niet? :-)
Iedereen is overtuigd van het belang van de juiste muziekkeuze. Zeker als je aan een tafeltje van een broodje, pizza of gewoon een kwaliteitsvolle tas Italiaanse koffie aan het genieten bent. Het viel me op dat in de Bruno Foodcorner in Peer de radiozender die te horen was, erg verschilde. De ene keer was het Nostalgie, de volgende keer MNM of zelfs Radio 2. Afhankelijke van de goesting van het personeel. Er zat geen lijn in en vaak hoorde ik nummers die ik niet vond passen. Dat kon misschien beter, zeker voor een speler als Group Bruno die geweldig aan het groeien is. Om die reden nam ik contact met Rudi en lanceerde ik al meteen een idee: het eerste corporate radiostation van Vlaanderen. Rudi gaf aan dat ze sporadisch 'klachten' van klanten ontvingen. Dat ze liedjes of items hoorden die ze ongepast vonden. Bij Group Bruno hadden ze wel oren naar een eigen radiostation. Ik heb mijn idee op mail gezet, in detail uitgewerkt, en een paar weken later mocht ik het bij Luca Bruno komen pitchen. En toen ging het snel allemaal...
Iedereen is overtuigd van het belang van de juiste muziekkeuze. Zeker als je aan een tafeltje van een broodje, pizza of gewoon een kwaliteitsvolle tas Italiaanse koffie aan het genieten bent. Het viel me op dat in de Bruno Foodcorner in Peer de radiozender die te horen was, erg verschilde. De ene keer was het Nostalgie, de volgende keer MNM of zelfs Radio 2. Afhankelijke van de goesting van het personeel. Er zat geen lijn in en vaak hoorde ik nummers die ik niet vond passen. Dat kon misschien beter, zeker voor een speler als Group Bruno die geweldig aan het groeien is. Om die reden nam ik contact met Rudi en lanceerde ik al meteen een idee: het eerste corporate radiostation van Vlaanderen. Rudi gaf aan dat ze sporadisch 'klachten' van klanten ontvingen. Dat ze liedjes of items hoorden die ze ongepast vonden. Bij Group Bruno hadden ze wel oren naar een eigen radiostation. Ik heb mijn idee op mail gezet, in detail uitgewerkt, en een paar weken later mocht ik het bij Luca Bruno komen pitchen. En toen ging het snel allemaal...
RADIO BRUNO - DE UITWERKING
In juni, juli en augustus heb ik drie maanden lang intensief gewerkt aan de opstart van Radio Bruno. Daarbij zat ik enkele keren samen met Rudi om in detail de tone of voice en de muzikale lijn te bespreken. Wat zijn de kernwaarden van Bruno? Welke liedjes passen en welke niet? Welk genre zetten we voorop? Er werd gekozen voor een overwegend easy format, aangevuld met gekende klassiekers. Geen beats. Irritatievrij. Terwijl Rudi enkele items uitwerkte, begon ik aan een megaklus: het uitzuiveren van een enorme database van goed 30.000 tracks. Puur handwerk. Ze één voor één overlopen en bepalen wat wel en wat niet. Zo hielden we een kleine 3.000 liedjes over. In september en oktober hebben we met een handvol mensen intensief geluisterd om bij te schaven.
Een volwaardige radiozender draait natuurlijk niet alleen op muziek en items. Er werd ook een compleet jinglepakket, inclusief gezongen jingles, besteld en met vaste partner Level27 werden de techniciteiten besproken. Het radiostation draait op een automatisering die in the cloud draait. Via het IceCast-protocol wordt er gestreamd naar de verschillende vestigingen van Bruno Foodcorner. Een andere onderneming heeft in de loop van november ervoor gezorgd dat Radio Bruno weerklinkt in alle Foodcorners en eind november was alles klaar om helemaal live te gaan.
Een volwaardige radiozender draait natuurlijk niet alleen op muziek en items. Er werd ook een compleet jinglepakket, inclusief gezongen jingles, besteld en met vaste partner Level27 werden de techniciteiten besproken. Het radiostation draait op een automatisering die in the cloud draait. Via het IceCast-protocol wordt er gestreamd naar de verschillende vestigingen van Bruno Foodcorner. Een andere onderneming heeft in de loop van november ervoor gezorgd dat Radio Bruno weerklinkt in alle Foodcorners en eind november was alles klaar om helemaal live te gaan.
Welke items zijn er te horen?
Enkele items die te horen zijn op Radio Bruno:
- Op de belangrijkste uren nationaal en internationaal nieuws, aangeleverd door het persagentschap Belga
- De ontbijtplaat
- Verzoekje van een medewerker
- Het origineel van een gekend nummer
- Commercials voor eigen producten
- Commercials voor externe partners (o.a. Esso)
- Tijdelijke radiospots ter promotie van tijdelijke acties (o.a. 'broodje van de maand')
- Vermelding van aankomende sluitingsdagen
Ook een eigen radiostation?
Why not? ;-) Vul het formulier hieronder in. En we drinken snel een (virtuele) koffie samen.